Samenwerken met lastige personen (coachingsprogramma)
Je kunt met elke werkgerelateerde coachvraag in principe bij ons terecht. Afhankelijk van je instapvraag matchen wij je met een coach die bij je past. Advocaten, (kandidaat) notarissen, bedrijfsjuristen en andere professionals (op aanvraag) kunnen studiepunten voor onze coachingsprogramma’s krijgen. Om die reden hebben wij een aantal vaste programma’s ontwikkeld die passen binnen de diverse opleidingssystemen.
Met gedocumenteerde tips om mee te blijven oefenen!
Inleiding
-
Een leidinggevende die je constant op de huid zit, 24/7 beschikbaarheid verlangt en alles controleert wat jij doet.
-
Niet duidelijk is in wat hij/zij van jou verwacht en je niet op de hoogte houdt van wat er in dossiers gebeurt, maar jou vervolgens wel verwijt dat je niet hebt gedaan wat hij/zij wil.
-
Regelmatig boos wordt en vervelende mails stuurt waarvan jij niet kan slapen.
-
Cliënten of stakeholders die meteen antwoord op hun vragen willen of constant vragen waar het antwoord blijft, het onmogelijke verwachten, bij het minste of geringste in de weerstand schieten, enorm breedsprakig zijn of jouw stukken gaan herschrijven.
-
Of enorm veel aandacht opeisen en vervolgens over de declaratie gaan zeuren.
-
Of achter jouw rug om alles wat jij zegt opnieuw voorleggen aan jouw leidinggevende.
-
Of informatie achterhouden, stukken niet compleet aanleveren, niet reageren.
-
Collega’s die alleen maar klagen of informatie die voor jou van belang is niet delen, politieke spelletjes spelen, achterbaks gedrag vertonen, ja zeggen, nee doen.
-
Wederpartijen met kletsverhalen, ongefundeerde beweringen en oneigenlijke argumenten, waar niet tegen op te praten valt, want ze luisteren toch niet.
Uit deze voorbeelden, waarvan je er vast wel een paar zult herkennen, blijkt dat constructief samenwerken bepaald niet eenvoudig is. Toch moet je met iedereen kunnen samenwerken. Plezier houden in je werk hangt vaak samen met hoe je erin slaagt om te gaan met de verschillende persoonlijkheden in je werkomgeving. Als je dat niet goed lukt, heeft dat in veel gevallen een negatieve invloed op je gemoedstoestand en dat heeft vaak weer een negatief effect op je functioneren en welbevinden.
Je hebt weinig vat op het gedrag van een ander; je kunt alleen invloed uitoefenen op je eigen gedrag en bepalen hoe je met je omgeving omgaat. Dit coachingsprogramma besteedt op een praktische manier aandacht aan de ontwikkeling van zelfkennis en vaardigheden om goed te kunnen samenwerken.
De kracht van het programma schuilt in de individuele benadering, waarbij op persoonlijk niveau naar oplossingen wordt gekeken. Daardoor is een hoog rendement verzekerd.
Doelstelling
Het programma heeft als doel jou in een kort tijdsbestek een aantal praktische vaardigheden aan te leren om de samenwerking met voor jou lastige personen te verbeteren en daarbij tevens minder last te hebben van je persoonlijke valkuilen. Door je eigen gedrag constructief te managen, krijg je meer grip op lastige situaties en neem je ook verantwoordelijkheid voor jouw aandeel in de relatie met anderen. Het programma vergroot jouw gedragsrepertoire, reikt tools aan om op een effectieve manier invloed uit te oefenen, geeft handvaten om je relaties op de werkvloer te optimaliseren en geeft jou inzicht in jouw gedrag en het effect daarvan op je omgeving.
Resultaten
-
je krijgt inzicht in je eigen gedrag en valkuilen in samenwerking met anderen
-
je krijgt inzicht in veelvoorkomende gedragspatronen op de werkvloer
-
je leert constructief te communiceren en in wisselende situaties op de juiste manier invloed uit te oefenen
-
je leert de tips en tricks om problemen in samenwerking effectief op te lossen
Opbouw en werkwijze, inhoud
De werkwijze kenmerkt zich door structuur, helderheid en doelgerichtheid. In de eerste fase inventariseert de coach samen met jou je specifieke vragen, ontwikkelingspunten en leerwensen. Een 360 graden feedback kan onderdeel uitmaken van een dergelijke inventarisatie. Het traject begint met de vaststelling van de doelen van de coaching. Deze worden met behulp van een analysemodel uitgewerkt en vertaald in ‘de gewenste situatie’ met een concrete omschrijving van jouw nieuwe gedrag. Vervolgens wordt daartegenover geplaatst hoe jouw situatie nu is, ook wel aangeduid als ‘de huidige situatie’. Daarna wordt bepaald wat jij nodig hebt om van de huidige naar de gewenste situatie te komen. Dit gebeurt enerzijds door jou in contact te brengen met bepaalde hulpbronnen (bv. tips om constructief feedback te geven e.d.), anderzijds door jouw belemmeringen zoveel mogelijk te verminderen (bv. conflictmijding).
Tijdens de sessies wordt altijd tijd ingeruimd om actuele situaties te bespreken en van feedback te voorzien. Na elke sessie maak je een reflectieverslag. In het traject zijn diverse reflectiemomenten ingebouwd, waarin de leerdoelen worden geëvalueerd en op voortgang worden getoetst. Er wordt uitsluitend gebruik gemaakt van betrouwbare methodieken en instrumenten, die steeds worden afgestemd op jouw specifieke thema’s. Voorbeelden van ingezette hulpmiddelen zijn: de Roos van Leary, het Regiemodel.
Mogelijke onderdelen van het programma: constructief feedback geven, verwachtingsmanagement, constructief omgaan met lastig en/of negatief gedrag, gedragspatronen op de werkvloer.De omvang en inhoud van het basisprogramma wordt in overleg bepaald en kan nader worden verlengd.
Praktische gegevens
Doelgroep: advocaten en andere juristen van elk niveau
Afspraak: op agenda basis
Groepsgrootte: 1 deelnemer
Coaches/docenten: diverse deskundige coaches/docenten
Kosten: op offertebasis (afhankelijk van de omvang en nadere invulling van het programma)
Studiepunten: 1 PO/PE per coachuur