De coachtip van de week: de grijze muis is even weg!


De coachtip van de week: de grijze muis is even weg!

De grijze muis is even weg!

Je zit erbij en kijkt ernaar. Sommige collega’s kunnen eindeloos over zichzelf vertellen. Schaamteloos eigenen ze zich de vergadering toe door over hun prestaties te oreren, in detail. Hoe een volstrekt kansloze zaak door hun slimme strategie een andere wending heeft gekregen; hoe een vastgelopen onderhandeling door hen is vlot getrokken, je krijgt alle namen en rugnummers er gratis bij. Heel vermoeiend om naar deze opschepperij te luisteren, tenminste voor jou voelt het als zodanig. Maar het management denkt daar heel anders over, zo wordt jou duidelijk tijdens je functioneringsgesprek als je leidinggevende jou onder verwijzing naar juist deze collega’s adviseert de resultaten van je werk vaker zichtbaar te maken en voortaan wat opvallender aanwezig te zijn. Een grijze muis dus, zo zien ze jou. Je voelt je ongemakkelijk en bent bang dat het bij een paar halfslachtige pogingen blijft om dat imago van grijze muis van je af te schudden. Hoe nu verder?                                       

Alleen inhoudelijk goed zijn en kwaliteit leveren is niet voldoende om erkenning en waardering te krijgen voor de bereikte resultaten in je werk. Zeker als je meer interessante zaken of werkzaamheden wilt doen, een betere beoordeling wilt krijgen of verder wilt doorgroeien, is het belangrijk om zichtbaar te zijn. In deel 3 van de serie over profileren komt het communiceren van je successen en positieve resultaten aan bod.

Waarom is het zo moeilijk om te laten zien dat je succesvol bent?

Je positieve prestaties benadrukken strookt niet zo goed met onze volksaard: Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg. Het is ook zeker geen gemakkelijk onderdeel voor de bescheiden en daardoor meestal introverte professional, die zich bij voorkeur op de inhoud richt en zich liever niet laat zien en horen. Helaas is deze eigenschap niet altijd even handig in een juridische werkomgeving. Als je niet regelmatig in beeld bent, word je al snel over het hoofd gezien.

Waar te beginnen?

Je hoeft echt niet van de daken te schreeuwen hoe slim en goed je bent, maar je hoeft ook niet de grijze muis uit te hangen. Je mag je omgeving best laren weten dat je succesvol bent en goed presteert. Dat is een effectieve manier om gezien en gehoord te worden.

Breng in kaart wat je doet en voor wie jij van waarde bent

Als jij gezien en gehoord wilt worden, moet je om te beginnen duidelijk kunnen benoemen wat je precies doet. Als je dat niet goed op een rijtje hebt voor jezelf, dan is het ook moeilijk om dat in je omgeving te communiceren. Kun je in 1 minuut vertellen wat je eigenlijk precies doet, welke problemen je oplost en voor wie? Waarvoor moeten we jou bellen?

Maak een lijst van je sterke punten  

We hebben allemaal wel iets waarin we uitblinken: specifieke kennis, een bepaalde vaardigheid of een bijzondere kwaliteit die je van nature bezit. Als je weet wat je goed kan, kun je ook beter communiceren welke waarde je hebt voor de organisatie. Je onderscheidt je in positieve zin altijd wel ergens in. De ene jurist spreekt vloeiend Duits, de ander is steengoed in onderhandelen. Meestal zijn onze sterke punten verweven met activiteiten waar we energie uithalen. We kunnen dingen goed waar we plezier van krijgen. Zorg dat je je sterke punten goed op een rij hebt en ook echt benut in jouw dagelijkse werk. Des te sneller val je op en krijg je waardering voor wat je doet. Weet je niet helemaal zeker waar je in uitblinkt, dan kun je je collega’s om feedback vragen. Wat vinden zij dat jij heel goed kan? Wat kan jij beter of doe je anders dan een ander?

Is dit duidelijk voor anderen?

Loop de genoemde 2 punten na en vraag je af: “Is het voor mijn leidinggevenden, collega’s, klanten, stakeholders e.d. voldoende duidelijk wat ik doe, waar ik heel goed in ben en welke problemen ik oplos?” Onderzoek wat je nog duidelijker kan communiceren en hoe je dat gaat doen.

Maak een eerste stap

Probeer een balans te vinden tussen zichtbaar zijn en jezelf zijn. Als je van nature introvert bent, hoef je niet gelijk een uur over jezelf te praten tijdens een vergadering. Het gaat erom dat je actief laat weten wat je weet, kunt en doet. Hiermee wek je de interesse van je omgeving. Begin eenvoudig. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met je collega’s tijdens een overleg te vertellen waar je precies mee bezig bent en welke inzichten je dat heeft gegeven. Dat alleen al maakt dat je omgeving je sneller om een mening zal vragen of zal betrekken bij bepaalde onderwerpen, omdat ze op de hoogte zijn van wat jij doet. Dat is al een eerste stap. Je kunt ook tijdens een overleg met je leidinggevende bespreken waar jij je de afgelopen tijd mee bezig hebt gehouden of welke dossiers je hebt behandeld en welke resultaten dat heeft opgeleverd. Daar is niets opschepperigs aan, maar geeft gewoon de feiten weer.

Schrijf een aantal succesverhalen uit

We zijn niet gewend om successen als zodanig te etiketteren. Meestal doen we deze af als een logische uitkomst of een vanzelfsprekend resultaat. Door deze op te schrijven herken je jouw successen beter, waardeer je ze meer en genereer je meer energie. Noteer de momenten waarop het werk echt goed ging. Wat heb je precies gedaan waardoor het zo goed is verlopen? Je hebt iets anders gedaan dan je normaal doet, je bent wellicht buiten je comfortzone getreden, je schoof iets voortdurend voor je uit en hebt het nu toch gedaan, je zag ergens tegenop en hebt jezelf overwonnen, je hebt iets nieuws geleerd, je hebt een fout tijdig opgemerkt, een fantastisch processtuk gemaakt, een cliënt tevreden gekregen in een lastig dossier enz. Het hoeft niet groot te zijn, het gaat om jouw persoonlijke beleving en dat kan ook in kleine succesjes zitten. Om het helemaal af te maken stel je jezelf de vraag: Als je naar je behaalde succes kijkt, welke vaardigheden of kwaliteiten heb je daar dan voor ingezet? Wanneer je bij elk positief resultaat de koppeling maakt naar jouw vaardigheden en kwaliteiten, dan zul je werkelijk succes ervaren en is het meteen ook makkelijker om dit op je werk te delen.

Investeer in relaties

Het gaat er om met wie je contact hebt, niet om wat je weet. Het is dus belangrijk om tijd te steken in relaties en het onderhouden daarvan (met name met machthebbers). Hoe meer contact, des te sneller worden je prestaties opgemerkt.

Werk aan je zelfvertrouwen

Wie in zichzelf gelooft, straalt dat ook uit en uit onderzoek blijkt (bron: https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/9474973/Key-to-career-success-is-confidence-not-talent.html) dat mensen die zelfvertrouwen uitstralen als meer competent worden beoordeeld dan mensen die in werkelijkheid meer competent zijn. Met een zelfverzekerde uitstraling verwerf je ook een grotere sociale status, waardoor je automatisch meer in de picture bent en er ook beter naar je wordt geluisterd. Je kan jezelf derhalve een enorme dienst bewijzen door te investeren in het versterken van je zelfvertrouwen. Het maakt het zoveel makkelijker om je te profileren.

Tips en adviezen

De beste versie van jezelf laten zien vraagt om lef. Om te gaan staan voor jezelf. Om te breken met ingesleten gewoonten en gedragspatronen. Hoe kun je dit nu op een laagdrempelige manier in je dagelijkse praktijk toepassen? De volgende tips en adviezen kunnen je daarbij helpen.

Verzamel bewijsmateriaal van je behaalde successen en positieve resultaten

Door regelmatig te documenteren waarin jij succesvol bent geweest wordt je mindset over jezelf positiever met als gevolg dat je zelfvertrouwen zal toenemen. Bovendien is dit een handig overzicht om te gebruiken voor je functionerings-en beoordelingsgesprekken. Hou b.v. een succeslogboek bij, waarin je al je behaalde successen en positieve resultaten noteert. Of verzamel de complimenten die je ontvangt in een complimentenlogboek.

De wereld mag het weten

Er is niets mis mee om je behaalde successen te delen met je omgeving en jezelf hiermee op de voorgrond te plaatsen. Door te communiceren wat je in positieve zin hebt bereikt, bouw je ook nog eens aan een positief imago. Je kunt een bericht plaatsen op social media en iedereen mee laten genieten van jouw succes, maar het kan ook subtieler en in kleinere kring. Het is vooral belangrijk om je successen te delen met mensen die er voor jou toe doen, zoals je leidinggevende of andere machthebbers. Je kunt bijvoorbeeld complimenten van tevreden relaties of een mooi vonnis in een zaak intern doorsturen zonder dat het er al te dik bovenop ligt: ‘Ik weet dat je een vergelijkbare zaak hebt, dus ik dacht ik stuur je dit vonnis even toe’’. Ondertussen leest de betrokken persoon meteen hoe de rechter al jouw argumenten letterlijk in zijn vonnis heeft overgenomen.

Beloon jezelf

Wat goed gaat mag beloond worden. Een kleine incentive is al genoeg. Je gaat iets eerder naar huis, je koopt iets leuks voor jezelf, je gaat iets doen waar je zelden tijd voor hebt enz. De zelfbeloning is een krachtig middel om je zelfvertrouwen te voeden en jezelf te blijven motiveren. Door jezelf te belonen maken je hersenen namelijk dopamine aan en dat geeft een goed gevoel.

Vier je behaalde successen met anderen

Als je een succesje hebt geboekt, kun je bijvoorbeeld trakteren op de afdeling, uit eten gaan met je partner, de mensen bedanken die jou hebben gesteund enz. Door er bewust bij stil te staan, gaat het niet op in de waan van de dag. Je wordt door de buitenwereld dan nog meer erkend en gecomplimenteerd, waardoor je zelfvertrouwen verder groeit en het dus nog makkelijker wordt om weer succesvol te zijn.

Geen disappearing acts

Dit betekent dat je je niet moet bezighouden met werk dat wel gedaan moet worden, maar intern niet hoog gewaardeerd wordt. Je ontleent je toegevoegde waarde namelijk aan werk dat juist hoog gewaardeerd wordt. Het heeft natuurlijk helemaal geen zin jezelf te profileren met werk wat intern niet gewaardeerd wordt. B.v. administratieve- en ICT klussen, bepaalde commissies. In elke juridische organisatie heb je professionals die zich voor het karretje laten spannen en onzichtbaar blijven, omdat ze zich niet bezig houden met de zaken die intern belangrijk worden gevonden. Het is dus raadzaam je te verdiepen in de vraag welk werk in jouw organisatie hoog wordt aangeslagen en wat juist niet.

Laat je kennis en expertise zien

Deel wat je weet en kan in interviews, geef presentaties, lezingen of cursussen. Of probeer het debat op jouw vakgebied op te zoeken en geef je mening. Twitter erover. Dan word je steeds meer gezien als een expert op jouw terrein en dat vergroot je succesfactor.

Fake it, till you make it

Een beetje ‘acteren’ kan je helpen om je net dat duwtje in de goede richting te geven en de beste versie van jezelf te laten zien. Imitatie van gedrag roept de bijbehorende emotie en gedachten op. Je gaat het dus zelf echt geloven als je eerst even ‘doet alsof’. B.v. heel stellig een eis op tafel leggen tijdens de onderhandelingen, terwijl je geen sterke zaak hebt. Je zult zien dat je dan nog je zin krijgt ook.

Om een lang verhaal kort te maken: ontkurk die flessen champagne nu maar en je collega’s zullen je dankbaar zijn. Delen werkt aanstekelijk en creëert collectief enthousiasme. De beste versie van jezelf nastreven dient dus ook nog een groter belang: de teamspirit!

Geraadpleegde literatuur en bronnen

https://www.mr-online.nl/de-coachtip-van-de-maand-fake-it-till-you-make-it/

https://www.mr-online.nl/de-coachtip-van-de-maand-je-suis-succes/

Knapen, M., Van der Ham, L., De tien geboden voor de advocaat-stagiair, met hierin opgenomen een interview met R. Honig, ISBN 9789088631771.

Haringsma, R., Vergroot je zelfvertrouwen, EAN 978 90 209 9948 8.

https://www.hays.nl/carriere-advies/5-manieren-om-uzelf-te-profileren-op-het-werk

https://www.intermediair.nl/carriere/carriereontwikkeling/11-tips-om-zichtbaarder-te-worden

Over Ons

Honig Coaching B.V.  faciliteert coaching in de ruimste zin des woords. We coachen zelf en we leren anderen coaching inzetten op de werkplek. Dat is ons speerpunt en het hart van onze expertise.

Vestigingen Honig Coaching
Locatie Utrecht (hoofdlocatie)
Ramstraat 23
3581 HC Utrecht

Locatie Nijmegen
St. Annastraat 198 G
6525 GX Nijmegen

Locatie Amsterdam
Jan Luijkenstraat 102
1071 CV Amsterdam

Overige gegevens 
Honig Coaching B.V. te Utrecht
ABN AMRO Bank
IBAN: NL81 ABNA 0539 7951 78 en
IBAN: NL38 ABNA 053 2598 261
BIC: ABNANL2A
Kvk Honig Coaching B.V.: 30148624
BTW-nummer: NL806971423B01

Doelgroepen

Honig Coaching B.V. is een gecertificeerd opleidingsdienstverlener voor juristen. Deelnemers kunnen na het afronden van een coachingsprogramma of (online) cursus/training dan wel na deelname aan een intervisiebijeenkomst bij Honig Coaching B.V. en/of bij haar bedrijfsonderdelen The Practical Lawyer Online en Lawyers2meet opleidingspunten ontvangen voor de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) en andere juridische of aanverwante beroepsgroepen. 

Als expert in coaching en practical skills helpen wij jou als jurist en advocaat graag om je persoonlijk leiderschap te versterken.

Contactgegevens

Honig Coaching B.V.

Ramstraat 23 (secretariaat en correspondentieadres)
3581 HC Utrecht
T: +31 (0)30 25 169 16
W: www.honigcoaching.nl
E: info@honigcoaching.nl

Lawyers2meet
T: +31 (0)30 25 169 16
W: www.lawyers2meet.nl
E: info@lawyers2meet.nl

The Practical Lawyer Online
T: +31 (0)30 25 169 16
W: www.thepracticallawyeronline.nl
E: info@thepracticallawyeronline.nl