De coachtip van de week: je bent zo goed als je laatste advies!
Je bent zo goed als je laatste advies!
De zesdelige serie kantoorpolitiek voor beginners sluit ik af met een reeks tips uit mijn coachingspraktijk. Dit is de eerste tip.
In mijn coachingspraktijk is de categorie ‘overachievers’ oververtegenwoordigd. Een overachiever is iemand die altijd hard werkt en zich continu inspant om beter te presteren dan van hem verwacht wordt. Deze prestatiedwang wordt vaak aangewakkerd en versterkt door de werkomgeving. Aan de Zuidas is overachieven bijvoorbeeld eerder uitzondering dan regel. Je zou denken dat je hiermee je positie flink kan versterken en dat is politiek natuurlijk handig, maar niets is minder waar. Natuurlijk levert het je iets op als je vaak boven verwachting presteert. Je krijgt er vooral veel erkenning en waardering voor terug. Maar tegelijkertijd verzwak je je positie juist. Hoe dat zit leg ik je in deze bijdrage uit.
Overachieving creëert irreële verwachtingen
Je kunt niet elke dag een homerun slaan en als je die indruk in je omgeving wel wekt, kun je alleen maar verliezen. Een voorbeeld: sommige cliënten of stakeholders willen altijd binnen 24 uur antwoord, ongeacht de complexiteit of spoedeisendheid van de zaak. Als je hier regelmatig aan toegeeft, verwachten opdrachtgevers de volgende keer binnen 24 uur - of misschien zelfs nog eerder - dezelfde prestatie van jou en de keer daarop weer. Dan heb je de hele nacht koortsachtig doorgewerkt om het onmogelijke te presteren en een fantastisch advies in een complexe zaak geleverd, maar dan kan je de week daarop weer op herhaling en zo verder. Door te hoge verwachtingen te creëren maak je het jezelf onnodig moeilijk. Je creëert een verwachtingspatroon waaraan je niet kunt voldoen. Niemand heeft de fysieke en mentale kracht om constant bovenmenselijk te presteren. Het is gewoonweg niet vol te houden om altijd op scherp te staan.
Je bent zo goed als je laatste advies!
Onder de druk die je jezelf oplegt neemt de kans op fouten toe. Een voorbeeld: je hebt 5 vrijwel onmogelijke zaken voor een bepaalde cliënt of stakeholder tot een goed einde weten te brengen, maar in een andere zaak voor dezelfde persoon heb je onder tijdsdruk een slippertje gemaakt: de juridische grondslag van een ingestelde vordering klopt niet. Als je één slecht advies aflevert, één keer iets over het hoofd ziet, één keer een termijn overschrijdt, dan doet al het voorgaande werk niet meer ter zake en is het buitengewoon moeilijk om je geloofwaardigheid terug te krijgen.
Overachieving creëert negatieve energie
Overachieven is mentaal erg zwaar. Je maakt je constant zorgen over alles wat er moet gebeuren om die buitenaardse prestatie neer te zetten. Daarnaast ben je voortdurend met de toekomst bezig. Je hebt geen tijd om stil te staan bij wat je bereikt hebt, maar bent altijd weer met je hoofd bij het bereiken van het volgende. Dat is doodvermoeiend en ook niet goed voor je zelfvertrouwen. Je wordt er zorgelijk en negatief van. Reflecteren op je successen is juist zo belangrijk voor je zelfvertrouwen. Door je te richten op wat goed gaat, genereer je positieve energie en ga je ook positiever over jezelf denken.
Doe gewoon wat er realiter van je verwacht kan worden en doe dat goed!
Je kunt beter consequent honkslagen maken, dan steeds homeruns proberen te slaan met het risico op een foutslag. Met andere woorden, het heeft geen zin om te hoge verwachtingen te creëren, die je uiteindelijk niet kunt waarmaken of waar je zelf aan onderdoor gaat. Wees gewoon realistisch en manage de verwachtingen, zodat je zeker weet dat je op een evenwichtige manier werk op topniveau kunt blijven leveren. Daardoor blijf je in balans en win je vertrouwen. Dat is ook politiek!
En laten we eerlijk zijn: If you’re so succesful, why are you still working 70 hours a week? Als ik die vraag stel als coach is het meestal aan de andere kant even heel stil.