Help ik weet het antwoord niet!

Help ik weet het antwoord niet!
Of je nu met klanten of stakeholders om de tafel zit, aan het onderhandelen bent, een presentatie houdt of in de rechtszaal staat, elke jurist heeft wel eens te maken met ingewikkelde of lastige vragen die hij of zij niet kan beantwoorden. Hoe ga je hier mee om?
Het wordt mij als coach vaak gevraagd en omdat er vele wegen naar Rome leiden, is het welllicht een goed idee om ervaringen uit te wisselen en wat tips te verzamelen. Natuurlijk is elke context anders, maar als we een lange lijst met tips verzamelen is er voor bijna elke situatie wel een oplossing. Sollicitatiegesprekken vereisen een specifieke aanpak en laat ik om die reden even buiten beschouwing.
Dus mijn vraag aan jou is: hoe reageer jij op een ingewikkelde of lastige vraag waarop je het antwoord niet weet?
Mijn tips:
Wat je vooral NIET moet doen: onzin kletsen en maar wat zeggen om een antwoord te geven. Dat vermindert je geloofwaardigheid.
Wat WEL: er zijn best veel opties.
De bal terugkaatsen, zodat je tijd wint. Wie weet bedenk je intussen nog iets. Bv. ‘Kunt u verduidelijken wat u daarmee precies bedoelt?’ ‘Kunt u die vraag nog een keer herhalen?’ ‘In welke context stelt u mij deze vraag?’
Erkenning geven en bedenktijd vragen. Bv. ‘Goede vraag. Ik moet daar mijn gedachten over laten gaan. Mag ik daar nog even over nadenken?’ Misschien schiet jou nog iets te binnen of wordt de vraag door de vraagsteller vergeten.
Een oplossing bieden: zeggen dat je er later op terugkomt. Bv. ‘Het is complexe materie en de opvattingen hierover lopen uiteen. Er is ook heel veel literatuur over dit onderwerp. Ik ga dit nader voor u uitzoeken en kom er later bij u op terug’. Of: ‘Ik heb nu niet het exacte antwoord, maar ik zal het noteren en er na de bespreking contact met u over opnemen’. Of: ‘Ik heb dat nu niet paraat. Wilt u dat ik hierop schriftelijk reageer na (de zitting, de bespreking enz.)?’ ‘Ik moet de exacte details kennen om hierop goed te kunnen antwoorden. Kunt u op de mail zetten hoe dit nu precies is gegaan? Dan krijgt u daarna antwoord’.
Antwoorden, maar geen antwoord geven. Bv. ‘Dit valt buiten het onderwerp van dit dossier, maar het is zeker een interessant punt’.
Verwijzen. Bv. ‘Dat is een boeiende vraag. Dit onderwerp is echter niet mijn expertise, maar ik kan u daarvoor naar mijn collega verwijzen. Die weet hier alles van.’
De aandacht verleggen. Door bijvoorbeeld een wedervraag te stellen of door een antwoord te geven wat aansluit bij wat je wel weet. Bv. een wederpartij zegt: ‘Op welk wetsartikel baseer jij je?’ En jij zegt: ‘Wil je nu beweren dat jouw cliënt niet verwijtbaar heeft gehandeld?’ De kans is groot dat hij of zij daarop gaat reageren en niet terugkomt op de vraag. Of: ‘Waar het hier echt om gaat is…’. Deze tactiek wordt ook vaak gebruikt als iemand niet zozeer niet KAN, maar niet WIL antwoorden.