De methode Trump


De methode Trump

De methode Trump

Een spervuur van halve waarheden, verdraaide feiten, drogredenen en kletskoek. Ken je dat gevoel dat de moed je in de schoenen zinkt, omdat het weerleggen van deze tsunami onbegonnen werk lijkt?

In de eerste plaats is het belangrijk dat je je bewust bent van het feit dat de inzet van een grote hoeveelheid voornamelijk oncontroleerbare informatie een strategie kan zijn om jou uit je evenwicht te brengen. Bewust of onbewust. Er is ook een naam voor: ‘de Gish-gallop-beïnvloedingsstrategie’, genoemd naar de biochemicus Duane Gish, die deze taktiek vaak inzette in debatten over de evolutietheorie. Tegenwoordig wordt dit in de volksmond ook wel ‘de methode Trump’ genoemd of ‘Trumpiaans tekeergaan’.

In deze serie deel ik direct toepasbare huis-tuin-en-keuken beïnvloedingstechnieken uit mijn coachings-en trainingspraktijk, die zonder verdere kennis en achtergrond van beïnvloeden kunnen worden ingezet. Na de inleiding over beïnvloeden (1), volgde de keuzestrategie (2), het toverwoord ‘omdat’ (3), het primacy-effect (4), het vermijden van de ontkenning (5), de KISS-strategie (6), pre-framing (7), ‘de Rutte-strategie’) (8) en dit keer bespreken we ‘de methode Trump’ als beïnvloedingsstrategie.

Hoe werkt de methode Trump?

Deze beïnvloedingsstrategie is erop gericht om de schijn te wekken van een goed onderbouwd betoog door het zo te spelen dat je eigenlijk geen weerwoord hebt op de misleidende argumenten, halve waarheden en verdraaide feiten. Deze worden namelijk in een moordend tempo als een lawine over je uitgestort, met als gevolg dat het je onmogelijk wordt gemaakt om binnen het gegeven tijdsbestek effectief te reageren. Daardoor lijkt het alsof degene die de methode Trump inzet geloofwaardig is, want wie lang en veel praat heeft helaas vaak de grootste invloed. Zolang je aan het woord bent, heb je de aandacht op jezelf gevestigd.

Er wordt hierbij gebruik gemaakt van de zogeheten ‘shotgun-argumentatie’: een enorme hoeveelheid aan informatie, beweringen en argumenten. De kwantiteit is zo overweldigend dat er geen kruit tegen gewassen is. Vooral in de rechtszaal is dat effectief. Als je een reeks argumenten afvuurt op je gesprekspartner of wederpartij, zal er misschien toch één ‘raak’ zijn, omdat deze niet kan worden weerlegd of omdat deze op één of andere manier toch overtuigt en dan kan heel veel onzin toch lonen. Vaak wordt gebruikgemaakt van drogredenen, selectief bewijs en ad hominem-aanvallen (op de man spelen) om een gesprekspartner of wederpartij te verwarren en uit te putten. Ook wordt de aandacht regelmatig verlegd van het onderwerp naar een irrelevant detail, om zo de discussie af te leiden van de kern.

Waarom is deze beïnvloedingsstrategie zo effectief?  

Met de methode Trump kun je een debat naar je hand zetten. Je dwingt jouw gesprekspartner of wederpartij het debat op jouw voorwaarden te voeren. In de meeste gevallen betekent dit: ‘Als mijn gesprekspartner of wederpartij aan het verdedigen is, kan hij/zij niet meer aanvallen’.  De methode Trump heeft vaak als effect dat je je eigen kuil graaft: je gaat tijd besteden aan het weerleggen van beweringen en argumenten die niet te weerleggen zijn, terwijl de persoon die deze strategie inzet de schijn van geloofwaardigheid weet op te houden.  

Cognitieve overbelasting

Er zit een beperking aan de hoeveelheid informatie die we in korte tijd kunnen verwerken. De enorme hoeveelheid claims die wordt ingezet met deze strategie maken het onmogelijk om elk punt afzonderlijk te beoordelen en te weerleggen, wat leidt tot een gevoel van frustratie en verwarring. Het mogelijke effect daarvan (bijvoorbeeld in een rechtszaal) is dat je de indruk wekt niet in staat te zijn om adequaat te reageren.

Tijdsdruk 

Het slimme van de methode Trump is dat de persoon die deze strategie inzet vaak dominant aanwezig is en alle ruimte inneemt, waardoor er voor de betreffende gesprekspartner of wederpartij weinig meer overblijft. Wanneer je eindelijk de kans krijgt om een weerwoord te geven, weet je vaak niet waar je moet beginnen en heb je ook niet genoeg tijd om adequaat te reageren.

De kracht van herhaling

De methode Trump maakt gebruik van de werking van ons brein: we worden sterk beïnvloed door de informatie die we ontvangen en met name herhaalde informatie. In veel gevallen zijn de aangevoerde beweringen en argumenten slechts een herhaling van elkaar en dat is een sterke troef: als je iets maar vaak genoeg herhaalt, gaan toehoorders (bijvoorbeeld rechters) er onbewust in geloven. Herhaalde informatie nemen we snel voor waar aan, zelfs als er geen bewijs voor is.

Hoe kun je effectief reageren op Trumpiaans tekeergaan?

Wat je NIET moet doen:

Toegeven aan de neiging om elk punt één voor één aan te vallen. Dan trap je in de valkuil dat je tijd besteedt aan zijn/haar argumenten in plaats van je eigen punten naar voren te brengen.

Wat je WEL kan (en soms ook moet….) doen:

Bovenal: rustig blijven. Hoewel je gemakkelijk gefrustreerd of gestrest kunt raken, is het belangrijk dat je je kalmte bewaart en accepteert dat je hiermee in de praktijk gewoon te maken hebt. Je hebt geen invloed op het gedrag van een ander, alleen op je eigen gedrag. Aanvaard wat er gebeurt. Het is nu eenmaal zo.

Vervolgens hangt het van de context af hoe je constructief reageert op deze strategie. In de rechtszaal verkeer je vanzelfsprekend in een andere dynamiek dan in een onderhandelingsgesprek of in de politieke arena van jouw eigen organisatie. Maatwerk dus. Een aantal opties op een rij:

  1. Benoem de strategie. Op deze manier laat je alle toehoorders weten wat de persoon die de methode Trump inzet aan het doen is, waardoor zij zich waarschijnlijk minder snel zullen laten beïnvloeden. Bv. ‘Met deze tsunami aan onjuiste beweringen en oneigenlijke argumenten probeert mijn tegenpleiter de Gish-gallop-beïnvloedingsstrategie uit, ook wel ‘de methode Trump’ genoemd. Dat houdt in dat…..Tevergeefs, want u en ik doorzien deze strategie en kunnen deze gemakkelijk ontzenuwen’.
  2. Neem de leiding. Keer terug naar je eigen betoog. Bv. ‘Waar we het écht over moeten hebben is het volgende……’. 
  3. Choose your battles. Niet elke onjuiste bewering verdient een gevecht. Reageer selectief. Waar wil jij dat de aandacht naartoe gaat? Door iets te weerleggen komt er meer de nadruk op te liggen en loop je het risico dat er juist twijfel gaat ontstaan over jouw betoog. Een aantal reactiemogelijkheden: 1) Kies één of enkele punten uit om te weerleggen. Bij voorkeur het zwakste punt Bv.  ‘Er is geen tijd om op alles in te gaan, maar laten we deze volstrekt onjuiste bewering er even uitlichten….’. Dit heeft het voordeel dat twijfel wordt gezaaid over de kwaliteit van zijn/haar andere argumenten. 2) Laat hem/haar zelf kiezen waarop jij reageert. Bv. ‘Kunt u in een kernzin samenvatten waarop u wilt dat ik reageer?’ Of: ‘Dat zijn heel veel punten en ik kan deze allemaal weerleggen, maar dat gaat de hele middag in beslag nemen en die tijd hebben we niet. Dus wat is uw sterkste argument? Dan ga ik daarop in’. 3) Zet in op tijdbeheer. Vooral in de rechtszaal effectief.  Bv. ‘Even een punt van orde. Ik kan onmogelijk op 50 punten reageren in 15 minuten. Hoe gaan we de tijd eerlijk verdelen? Anders heb ik extra tijd nodig om….’. 4) Gebruik de drieslag. Een opsomming in drieën, een veel gebruikte stijlfiguur om geloofwaardig een boodschap over te brengen. Bv. drie argumenten, drie punten, drie onderwerpen enz. Je kunt zijn/haar argumenten bijvoorbeeld clusteren in drie hoofdpunten en daarop reageren.
  4. Stel kritische vragen. Met kritische vragen kun je twijfel zaaien en hiermee de geloofwaardigheid van het betoog van degene die de methode Trump inzet aantasten. Bv.Kun je me uitleggen op welke feiten je dit baseert?’ ‘Wat is er nu op die dag precies gebeurd. Neem me even mee….’ ‘ Wat is de grondslag van jouw vordering?’ Die schadevergoeding, kun je dit eens concreet onderbouwen met cijfers….?’
  5. Gebruik humor en satire. Een goed getimede grap of satirische opmerking brengt luchtigheid in het discours en kan ertoe leiden dat degene die de methode Trump inzet subtiel wordt ontmaskerd. Er wordt niet over gesproken, maar de ontmaskering wordt door alle betrokkenen gevoeld.  
  6. Loop weg. Dat is wel een uiterste redmiddel en in de rechtszaal geen optie, maar in  onderhandelingen kan vertrekken bijvoorbeeld wel degelijk effectief zijn. Zeg tegen jouw gesprekspartner of wederpartij dat hij gebruik maakt van de methode Trump en stap op. Dan staat het even 1-0. 

Processtukken en andere epistels met zogenaamd 100 argumenten: je snapt nu wat daar achter kan zitten en hoe je dat maar beter meteen kan ontzenuwen. ‘Mijn tegenpleiter gaat Trumpiaans tekeer’, het zou me niets verbazen als we dat de komende vier jaar vaak gaan horen.

Literatuur en bronnen

https://bearingdrift.com/2024/06/29/what-is-gish-gallop-and-what-does-it-have-to-do-with-thursdays-debate/

https://effectiviology.com/gish-gallop/

https://mirindakossoff.com/blog/f/what-is-a-gish-gallop-and-why-was-it-relevant-to-the-debate

Carnegie, D., Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt, 9789043029933. 

Cialdini, R.B., Invloed, De zes geheimen van het overtuigen, 9789024404728.

Cialdini, R.B., Pre-Suasion: A Revolutionary Way to Influence and Persuade, 9781847941435. 

Kahneman, D., Ons feilbare denken, 9789047009009. 

Bijker, J., Tien beïnvloedingsvaardigheden, 9789058711793.

Dijk, B. van, Beïnvloed anderen, begin bij jezelf, Thema.

 

 

 

Over Ons

Honig Coaching B.V.  faciliteert coaching in de ruimste zin des woords. We coachen zelf en we leren anderen coaching inzetten op de werkplek. Dat is ons speerpunt en het hart van onze expertise.

Vestigingen Honig Coaching
Locatie Utrecht (hoofdlocatie)
Ramstraat 23
3581 HC Utrecht

Locatie Nijmegen
St. Annastraat 198 G
6525 GX Nijmegen

Locatie Amsterdam
Jan Luijkenstraat 102
1071 CV Amsterdam

Overige gegevens 
Honig Coaching B.V. te Utrecht
ABN AMRO Bank
IBAN: NL81 ABNA 0539 7951 78 en
IBAN: NL38 ABNA 053 2598 261
BIC: ABNANL2A
Kvk Honig Coaching B.V.: 30148624
BTW-nummer: NL806971423B01

Doelgroepen

Honig Coaching B.V. is een gecertificeerd opleidingsdienstverlener voor juristen. Deelnemers kunnen na het afronden van een coachingsprogramma of (online) cursus/training dan wel na deelname aan een intervisiebijeenkomst bij Honig Coaching B.V. en/of bij haar bedrijfsonderdelen The Practical Lawyer Online en Lawyers2meet opleidingspunten ontvangen voor de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) en andere juridische of aanverwante beroepsgroepen. 

Als expert in coaching en practical skills helpen wij jou als jurist en advocaat graag om je persoonlijk leiderschap te versterken.

Contactgegevens

Honig Coaching B.V.

Ramstraat 23 (secretariaat en correspondentieadres)
3581 HC Utrecht
T: +31 (0)30 25 169 16
W: www.honigcoaching.nl
E: info@honigcoaching.nl

The Practical Lawyer Online
T: +31 (0)30 25 169 16
W: www.thepracticallawyeronline.nl
E: info@thepracticallawyeronline.nl