Actualiteiten en tips

Jouw top 100 van het leven

100 dingen die je ooit gedaan moet hebben om jouw leven en dat van anderen meer inhoud te geven: bucketlist.org/list/PsychologieMagazine. Schrijf je in bij deze virtuele ­bucketlist-community en voeg je persoonlijke selectie uit de Psychologie Magazine-lijst toe aan je eigen levenswensen.


The Practical Lawyer Online: we zijn van start!

Het is zover: al onze tips en tricks uit onze coachings-en trainngspraktijk gaan wij online met onze doelgroep delen. Nuttige praktijktips tegen een scherpe prijs en dus voor iedereen toegankelijk. We beginnen met de eerste online cursussen en hopen dit pakket binnen een jaar gestaag uit te bouwen. Jezelf verder ontwikkelen als T-shaped lawyer, in je eigen omgeving en op je eigen tempo. Wat is er nu comfortabeler dan dat? In 2018 gaan we ook we ook de mogelijkheid bieden om tips en tricks op diverse onderwerpen te kopen in onze webshop, zonder dat je een cursus hoeft te volgen. We houden je op de hoogte!


‘Forse groei in coaching van juristen’ met bijdrage van R. Honig, Mr. 9 2017

Lees hier het hele artikel: ‘Forse groei in coaching van juristen’.


Interview met Rüna Honig

Onlangs werd Rüna Honig geinterviewd door Marc Boom. Lees hier het interview.


Teams die excellent presteren werken met coaching en niet met beoordelingen

Beoordelingsgesprekken kosten minstens een miljard euro en leveren niets op dan frustratie volgens managers en werknemers. Deze jaarlijkse evaluatie van werknemers door managers zijn demotiverend en hebben geen positief effect op de prestatie. Dit blijkt uit een zevenjarig onderzoek van docent Human Resources Management Kilian Wawoe van de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij pleit dan ook voor het afschaffen van dit systeem en het te vervangen door een doorlopende coaching. Deze coaching richt zich niet op het verleden, maar op de vraag hoe een werknemer beter in zijn/haar werk kan worden. De resultaten zijn deze week gepubliceerd in zijn boek Het Nieuwe Belonen.

De afgelopen zeven jaar deed Wawoe onderzoek onder honderden (personeels-)managers en medewerkers. Daaruit blijkt dat zij beoordelingsgesprekken een verspilling van tijd en geld vinden. Medewerkers hebben het gevoel dat beoordelingen niet eerlijk tot stand komen, en dat gevoel is terecht. Het blijkt dat de beoordelingsscore die medewerkers krijgen maar voor een klein deel terug te voeren is op de prestatie. Wawoe: “Daarnaast spelen andere factoren een rol die niets te maken hebben met prestatie. Zo worden mannen beter beoordeeld dan vrouwen, niet omdat ze beter zijn, maar omdat ze meer hun mening geven en managers geen zin hebben in een conflict. In de volksmond wordt het beoordelingsgesprek daarom ook wel het 'veroordelingsgesprek' genoemd.”

Weggegooid geld  
In Nederland werken 8,6 miljoen mensen. Als die allemaal vier uur per jaar kwijt zijn aan het beoordelingsgesprek dan kost dit medewerkers en leidinggevende een kleine 70 miljoen uur op jaarbasis. Daarnaast moeten personeelsafdelingen dit hele proces begeleiden en invoeren en moeten IT-systemen hierop ingericht worden.. In totaal besteden we in Nederland ruim een miljard euro aan dit proces. Maar wat levert die investering op? Wawoe: “Vooral frustratie. Uit Amerikaans onderzoek was al bekend dat het merendeel van de (personeels-) managers niet denken dat het beoordelingsgesprek leidt tot betere prestaties en tevredenheid van medewerkers, in Nederland is dat niet anders.”

Alternatief: doorlopende coaching  
Wawoe keek daarom naar bedrijven die het anders doen. Wat hem in deze organisaties opviel is dat teams die op topniveau presteren allemaal werken met doorlopende coaching. Teamleden krijgen het hele jaar door te horen hoe ze hebben gepresteerd en hoe het nog beter kan. Dat verhoogt niet alleen de prestaties van medewerkers, maar ook de tevredenheid en verlaagt de kans op stress en een burn-out. Wawoe: “De beste teams worden ook nooit beoordeeld met een uitgebreide beoordelingsschaal, maar hoogstens met 'geschikt' en 'ongeschikt'. Op je rijbewijs staat ook niet hoe goed je kunt rijden: het voldoet of het voldoet niet. Als je vervolgens een betere chauffeur wil worden, moet je gecoacht worden op basis van je rijgedrag.”

Achterhaalde doelstellingen  
Bedrijven en organisaties houden vast aan het huidige systeem omdat het transparant is en zekerheid biedt. Vaak worden er doelstellingen in januari gesteld en in december wordt beoordeeld of de medewerker zijn doelstellingen heeft gehaald. Het probleem is echter dat de doelstellingen vaak geen rekening houden met de complexiteit van het werk en bovendien in februari vaak al achterhaald zijn. Wawoe: ”Wat overblijft, is een gesprek over achterhaalde doelstellingen en niet over wat iemand het hele jaar gedaan heeft. Het gevolg: teleurgestelde medewerkers die geen vertrouwen hebben in een eerlijke beoordeling door hun manager.”

15 januari 2018, Tijdschrift Voor Ontwikkeling en Organisatie


Kom bij ons netwerk op linkedin

Sinds medio april 2018 delen wij onze tips en tricks ook op linkedin: https://www.linkedin.com/company/honigcoaching-tplo/.

Het is tevens ons doel om een exclusief netwerk van juristen te vormen met gedeelde interesses in soft skills en persoonlijke ontwikkeling. Wij zijn ook voornemens intervisies te gaan organiseren binnen dit netwerk. Wil je ook deel uitmaken van dit netwerk? Stuur een connectieverzoek naar Runa Honig en wellicht word jij ook geselecteerd: https://www.linkedin.com/in/runa-honig-aa1876161/


7 tips om je gedachtepatroon te veranderen

Pieter Frijters, managersonline.nl 14 november 2016

1. Kijk naar de feiten
Zet voor jezelf de feiten op een rij m.b.t. een situatie waarover jij negatieve gedachten hebt. Dus zonder jouw mening, oordeel en commentaar. Dan ervaar je duidelijk het verschil tussen een situatie op zich en wat je gedachten er over teweeg brengen. Het maakt het gemakkelijker om je negatieve gedachten niet langer te volgen.

2. Stel de juiste vraag
Ben je boos, geïrriteerd, teleurgesteld, jaloers, bang? Vraag je eens in alle oprechtheid af hoe jij je zonder die gedachte zou voelen. Hoe zou het zijn als ik dit niet denk…? Kijk eens wat dit met je doet!

3. Focus
Richt je aandacht op iets wat je blij maakt. Maak bijvoorbeeld een lijstje van zaken waar je dankbaar voor kunt zijn.

4. Verlies jezelf in tevredenheid
Doe iets waar je jezelf helemaal in kunt verliezen. Zoals het lezen van een goed boek, koken, tekenen, kleuren, zingen, muziek maken.

5. Bekijk een prettige innerlijke film
Denk terug aan een moment waarop je heel gelukkig was, of veel plezier had. Zie het voor je als een film en voel, proef, ruik hoe het ook alweer was.

6. Zoek naar wat bindt
Besef dat als je negatief denkt over een ander, die ander net als jij maar 1 ding wil: gelukkig zijn en pijn vermijden. En dat dat het is wat ons allemaal drijft.

7. Onderneem actie
Door daadwerkelijk in actie te komen focus je je niet langer op een probleem, maar op mogelijkheden en oplossingen. Kun je niet in actie komen m.b.t. je probleem? Kom dan toch in beweging. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen, hardlopen of sporten.


Tips voor een stressvrij leven

 

11 kenmerken van mensen die stressvrij leven

  1. Ze kiezen voor wat echt belangrijk is. Je wil alles uit je leven halen maar van allerlei kanten word je afgeleid en geprikkeld door dingen die er niet toe doen. Je weet niet duidelijk wat jouw doelen en dromen zijn in het leven en er mist focus. Mensen met minder stress hebben gekozen voor wat écht essentieel is en hebben de rest verwijderd uit hun leven.
     
  2. Ze hebben rigoureus opgeruimd. De makkelijkste manier om je spullen te organiseren is: het grootste gedeelte weg doen.
     
  3. Ze filteren nieuws en commercials. De wereld zal je vertellen dat je heel veel materie nodig hebt om gelukkig te zijn. De wereld zit fout. Als kometen komen ze elke dag op je af: advertenties en one-liners. Advertenties die je willen overtuigen om iets te kopen en one-liners die je van het ene nieuwtje naar het andere nieuwtje leiden. Mensen met minder stress kiezen wat ze tot zich willen nemen en waar ze gelukkig van worden.
     
  4. Ze brengen ook alleen tijd door. Je tijd alleen doorbrengen is voor sommigen moeilijk maar is heel goed voor het vinden van innerlijke rust en creativiteit. Het geeft je ook meer ruimte om uit te vinden wat belangrijk voor je is.
     
  5. Ze ademen. Natuurlijk, iedereen ademt. Maar bewust in en -uitademen en je ogen sluiten als het even zwaar wordt is een kunstvorm. Ontdek de kracht ervan en doe het vandaag nog.
     
  6. Ze geven minder uit. De beste manier om jezelf een salarisverhoging te geven is alleen geld uitgeven aan de essentiële dingen die je écht nodig hebt en die waarde toevoegen aan je leven.
     
  7. Ze singletasken. We denken allemaal dat we goed kunnen multitasken maar eigenlijk kunnen we dat helemaal niet. Je brein kan zich namelijk maar op één ding tegelijkertijd concentreren. Multitasken veroorzaakt stress en je krijgt minder gedaan. Focus je op één taak, maak het af en ga dan pas naar het volgende.
     
  8. Ze zeggen ‘nee’ tegen bijna alles. Vraag jezelf het volgende af bij elk verzoek dat je krijgt: Is dit een ‘Ja’, een ‘Hell Yeah’ of een ‘Nee’? Neem alleen de ‘Hell Yeahs’ aan.
     
  9. Ze zijn dankbaar. We leven in een maatschappij die ontevredenheid uitademt en succes ziet in grotere huizen, mooiere auto’s en vollere kledingkasten. Dankbaarheid is het medicijn.
     
  10. Ze houden de inbox op 0. Laat je mailbox niet overstromen met mails die niet belangrijk zijn en gebruik de methode: inbox to zero.
     
  11. Ze zien ‘constant druk zijn’ niet als belangrijk. Er is niks mis met een actief leven, maar de hang naar ‘constant druk zijn’ is iets wat we achter ons moeten laten. Het is slecht voor je gezondheid, relaties en geluk, en zelfs voor je carrière.

Bron: Tijdschrift voor Coaching e-magazine oktober 2015


Zorgelijk nieuws voor piekeraars

Mensen die hoog scoren op neuroticisme - een persoonlijkheidstrek die wordt gekenmerkt door angst, veel piekeren en sterk reageren op negatieve gebeurtenissen - hebben 2 keer zoveel kans om Alzheimer te ontwikkelen. Dat ontdekten Zweedse onderzoekers nadat ze 800 vrouwen van middelbare leeftijd 38 jaar lang hadden gevolgd. Het onderzoek laat alleen een verband zien en zegt dus niets over oorzaak en gevolg; maar een verklaring zou kunnen zijn dat neuroten meer langdurige stress ervaren, en dat die stress bijdraagt aan latere ontwikkeling van Alzheimer. (Bron: psychologie magazine december 2014)


Advieskosten beroepscoach komen in aanmerking voor subsidie

Bedrijven en instellingen met minimaal 2 werknemers, die hun personeel langer en gezonder aan het werk willen houden, kunnen hiervoor subsidie aanvragen. Uitsluitend advieskosten van een externe adviseur, zoals een beroepscoach, komen voor subsidie in aanmerking, aldus een bericht op de website van de Nederlandse Orde van beroepscoaches(NOBCO). Raadpleeg voor meer informatie de website www.agentschapszw.nl


Wachtlijst

Sommige coaches hebben momenteel een wachtlijst voor het aannemen van nieuwe coachopdrachten. U kunt zich wel meteen opgeven voor een coachingsprogramma. Zodra u zich hebt opgegeven, krijgt u te horen bij wie en wanneer u geplaatst kan worden. Natuurlijk vindt er altijd overleg met u plaats en in spoedgevallen zullen wij proberen u zo snel mogelijk van dienst te zijn. Onze vaste opdrachtgevers en relaties vallen buiten de wachtlijst.


Voor de Agenda klik hier