Actualiteiten en tips

The Practical Lawyer Online: moderne vaardigheden leren in je eigen tijd!

Al onze tips en tricks uit onze coachings-en trainngspraktijk delen wij tegenwoordig online met onze doelgroep. Nuttige praktijktips tegen een scherpe prijs en dus voor iedereen toegankelijk. We hopen ons pakket gestaag uit te bouwen.

Jezelf verder ontwikkelen als T-shaped lawyer, in je eigen omgeving en op je eigen tempo. Wat is er nu comfortabeler dan dat?

www.thepracticallawyeronline.nl


Actuele tips op linkedin. Join the club!

Tegenwoordig delen wij onze tips op diverse actuele onderwerpen op linkedin: https://www.linkedin.com/company/honigcoaching-tplo/. Wij geven aan de hand van een thema tips en tricks. Vanaf begin 2019 wordt de jurist nieuwe stijl onder de loep genomen. Welke vaardigheden heb je nodig als T-shaped lawyer? We gaan diverse vaardigheden langs.

Het is tevens ons doel om een exclusief netwerk van juristen te vormen met gedeelde interesses in soft skills en persoonlijke ontwikkeling. Wil je ook deel uitmaken van dit netwerk? Stuur een connectieverzoek naar Runa Honig en wellicht word jij ook geselecteerd: https://www.linkedin.com/in/runa-honig-aa1876161/


Selecteren op soft skills steeds belangrijker!

Selecteren op soft skills steeds belangrijker!


6 februari 2019 - Recruiters kijken bij het selecteren van kandidaten eerst naar de zogenaamde hard skills en vaak pas in tweede instantie naar soft skills. Dat stelt Sander Poos, managing director van Indeed in de Benelux. "Terwijl werk in de kern een sociale aangelegenheid is. De meesten van ons hebben contact met collega’s, cliënten of klanten. En dat zal – artificial intelligence of niet – voorlopig nog wel even zo blijven. De uitdaging is het selecteren op soft skills, want hoe test u zoiets als empathie? "Dat kan lastig zijn, zelfs voor de meest ervaren interviewe," zegt Poost.


Soft skills verbeteren communicatie


Soft skills worden ook wel sociale vaardigheden of people skills genoemd. Het zijn opvattingen en houdingen die zich uiten in ons gedrag op het werk en het gemak waarmee we omgaan met anderen. Poos: "Soft skills kunnen de productiviteit bevorderen en de communicatie verbeteren. Door naar iemands soft skills te kijken, kunt u helder krijgen hoe een werknemer in de bedrijfscultuur past." Volgens Poos zorgt een goede mix van deze eigenschappen onder werknemers voor een rijker en diverser bedrijf. Voorbeelden van soft skills zijn goed kunnen communiceren, conflicten kunnen oplossen en creativiteit. "Communicatie en het vermogen om conflicten en problemen op te lossen, helpen werknemers om problemen aan te kaarten," legt Poos uit. "Creativiteit en kritisch denkvermogen bieden hulp bij het vinden van oplossingen voor uitdagingen. Empathie en flexibiliteit zorgen ervoor dat mensen gemakkelijk in de omgang zijn."
Er zijn nog veel meer soft skills – van verantwoordelijkheidsgevoel tot leiderschap tot arbeidsethos. Poos: "Denk dus na over de soft skills die nodig zijn voor de vacatures die u probeert in te vullen."


Vragen naar soft skills


Naar soft skills vragen is niet zo moeilijk in een vacaturetekst, maar hoe zorgt u ervoor dat u zeker weet dat mensen ze ook echt hebben? Poos: "Wanneer kandidaten reageren op vacatures kunt u ze vragen om de soft skills te benoemen door voorbeelden te geven in hun motivatiebrieven en cv’s. Motivatiebrieven kunnen hierbij extra nuttig zijn. Niet iedereen gebruikt ze nog, maar ze kunnen nog steeds bruikbaar zijn, omdat de sollicitant moet omschrijven waarom de positie goed bij zijn of haar persoonlijkheid past. Uiteindelijk komt u er niet met alleen een brief en een cv. Uiteraard gaat niemand in zijn brief zetten dat hij niet van mensen houdt en onbetrouwbaar is. Om de soft skills van mensen echt te leren kennen moet u wachten tot het sollicitatiegesprek."


Let op gedrag kandidaten


Hoe kunt u soft skills herkennen in het sollicitatiegesprek? "U kunt ze herkennen, zonder ernaar te vragen", legt Poos uit. "Wie oogcontact maakt en goede vragen stelt, laat zien actief te luisteren. Kandidaten die dingen vertellen die relevant zijn voor de functie-eisen, laten zien dat ze effectief communiceren en wie eerlijk is over zijn prestaties en die van teamgenoten, laat integriteit zien."
Poos adviseert gebruik te maken van de STAR-methode, als u nog dieper in wilt gaan op soft skills. STAR staat voor: Situatie, Taak, Actie en Resultaat. U vraagt sollicitanten dan om te vertellen hoe ze handelden in bepaalde situaties. Luister naar hoe ze soft skills in hun gesprek verweven in de Situatie, de Taak, de Actie en het Resultaat. Zaten de skills waar u naar zoekt erin? Of juist niet?


Na het gesprek


Poos adviseert om altijd de referenties te controleren – en niet alleen referenties van managers. "Managers hebben vaak waardevolle informatie over de technische vaardigheden van hun werknemers, hun vakkennis, hun prestaties en of iemand zich makkelijk laat coachen. Ex-collega’s leggen vaak meer nadruk op iemands soft skills. Vraag kandidaten dus om verschillende soorten referenties." Als u inzichten verzamelt van beide kanten, dan helpt dat bij het krijgen van een vollediger beeld van de kandidaat. Soft skills zijn volgens Poos cruciaal voor een geslaagde invulling van iedere functie. "Zorg dus voor dat u goed nadenkt over hoe u achter de intermenselijke kwaliteiten van uw kandidaten komt, en breng bovenstaande tips in de praktijk. Het is de investering meer dan waard."


STAR-vragen


Hier zijn wat vragen die u kunt aanpassen aan de vacature die u probeert te vervullen.


Conflict oplossen
Vertel over een ernstig probleem met anderen op het werk en hoe de kandidaat het oploste. De antwoorden laten veel zien over hoe mensen te werk gaan en hoe ze problemen benaderen.


Creativiteit
Hoe zou creativiteit belangrijk kunnen zijn bij deze functie? In de meeste posities is creativiteit belangrijk. Als de kandidaat dit wegwuift, dan mist hij of zij waar het om gaat.


Kritisch denken
Denk aan een opdracht die de kandidaat kreeg die onduidelijk was of die niet klopte. Waarom dacht de kandidaat dat, en hoe ging hij of zij hiermee om?
De antwoorden laten zien of een kandidaat logisch redeneert, analytisch vermogen heeft en hoe hij of zij met delicate zaken omgaat.


Empathie
Waarom ging (of ga) de kandidaat weg bij de vorige werkgever? U wilt hierbij antwoorden horen die hun vorige werkgever in een positief licht zetten.


Problemen oplossen
Laat de kandidaat vertellen over een moment waarbij hij of zij een grote calamiteit kon voorkomen tijdens een werkcrisis. De echte slimmeriken vertellen een verhaal over hoe ze de calamiteit konden voorkomen voordat de crisis überhaupt ontstond.

Bron: managersonline.nl

 


Jouw top 100 van het leven

100 dingen die je ooit gedaan moet hebben om jouw leven en dat van anderen meer inhoud te geven: bucketlist.org/list/PsychologieMagazine. Schrijf je in bij deze virtuele ­bucketlist-community en voeg je persoonlijke selectie uit de Psychologie Magazine-lijst toe aan je eigen levenswensen.


'Forse groei in coaching van juristen' met bijdrage van R. Honig, Mr. 9 2017

Lees hier het hele artikel: ‘Forse groei in coaching van juristen’.


Interview met Rüna Honig

Onlangs werd Rüna Honig geinterviewd door Marc Boom. Lees hier het interview.


7 tips om je gedachtepatroon te veranderen

Pieter Frijters, managersonline.nl 14 november 2016

1. Kijk naar de feiten
Zet voor jezelf de feiten op een rij m.b.t. een situatie waarover jij negatieve gedachten hebt. Dus zonder jouw mening, oordeel en commentaar. Dan ervaar je duidelijk het verschil tussen een situatie op zich en wat je gedachten er over teweeg brengen. Het maakt het gemakkelijker om je negatieve gedachten niet langer te volgen.

2. Stel de juiste vraag
Ben je boos, geïrriteerd, teleurgesteld, jaloers, bang? Vraag je eens in alle oprechtheid af hoe jij je zonder die gedachte zou voelen. Hoe zou het zijn als ik dit niet denk…? Kijk eens wat dit met je doet!

3. Focus
Richt je aandacht op iets wat je blij maakt. Maak bijvoorbeeld een lijstje van zaken waar je dankbaar voor kunt zijn.

4. Verlies jezelf in tevredenheid
Doe iets waar je jezelf helemaal in kunt verliezen. Zoals het lezen van een goed boek, koken, tekenen, kleuren, zingen, muziek maken.

5. Bekijk een prettige innerlijke film
Denk terug aan een moment waarop je heel gelukkig was, of veel plezier had. Zie het voor je als een film en voel, proef, ruik hoe het ook alweer was.

6. Zoek naar wat bindt
Besef dat als je negatief denkt over een ander, die ander net als jij maar 1 ding wil: gelukkig zijn en pijn vermijden. En dat dat het is wat ons allemaal drijft.

7. Onderneem actie
Door daadwerkelijk in actie te komen focus je je niet langer op een probleem, maar op mogelijkheden en oplossingen. Kun je niet in actie komen m.b.t. je probleem? Kom dan toch in beweging. Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen, hardlopen of sporten.


Tips voor een stressvrij leven

 

11 kenmerken van mensen die stressvrij leven

  1. Ze kiezen voor wat echt belangrijk is. Je wil alles uit je leven halen maar van allerlei kanten word je afgeleid en geprikkeld door dingen die er niet toe doen. Je weet niet duidelijk wat jouw doelen en dromen zijn in het leven en er mist focus. Mensen met minder stress hebben gekozen voor wat écht essentieel is en hebben de rest verwijderd uit hun leven.
     
  2. Ze hebben rigoureus opgeruimd. De makkelijkste manier om je spullen te organiseren is: het grootste gedeelte weg doen.
     
  3. Ze filteren nieuws en commercials. De wereld zal je vertellen dat je heel veel materie nodig hebt om gelukkig te zijn. De wereld zit fout. Als kometen komen ze elke dag op je af: advertenties en one-liners. Advertenties die je willen overtuigen om iets te kopen en one-liners die je van het ene nieuwtje naar het andere nieuwtje leiden. Mensen met minder stress kiezen wat ze tot zich willen nemen en waar ze gelukkig van worden.
     
  4. Ze brengen ook alleen tijd door. Je tijd alleen doorbrengen is voor sommigen moeilijk maar is heel goed voor het vinden van innerlijke rust en creativiteit. Het geeft je ook meer ruimte om uit te vinden wat belangrijk voor je is.
     
  5. Ze ademen. Natuurlijk, iedereen ademt. Maar bewust in en -uitademen en je ogen sluiten als het even zwaar wordt is een kunstvorm. Ontdek de kracht ervan en doe het vandaag nog.
     
  6. Ze geven minder uit. De beste manier om jezelf een salarisverhoging te geven is alleen geld uitgeven aan de essentiële dingen die je écht nodig hebt en die waarde toevoegen aan je leven.
     
  7. Ze singletasken. We denken allemaal dat we goed kunnen multitasken maar eigenlijk kunnen we dat helemaal niet. Je brein kan zich namelijk maar op één ding tegelijkertijd concentreren. Multitasken veroorzaakt stress en je krijgt minder gedaan. Focus je op één taak, maak het af en ga dan pas naar het volgende.
     
  8. Ze zeggen ‘nee’ tegen bijna alles. Vraag jezelf het volgende af bij elk verzoek dat je krijgt: Is dit een ‘Ja’, een ‘Hell Yeah’ of een ‘Nee’? Neem alleen de ‘Hell Yeahs’ aan.
     
  9. Ze zijn dankbaar. We leven in een maatschappij die ontevredenheid uitademt en succes ziet in grotere huizen, mooiere auto’s en vollere kledingkasten. Dankbaarheid is het medicijn.
     
  10. Ze houden de inbox op 0. Laat je mailbox niet overstromen met mails die niet belangrijk zijn en gebruik de methode: inbox to zero.
     
  11. Ze zien ‘constant druk zijn’ niet als belangrijk. Er is niks mis met een actief leven, maar de hang naar ‘constant druk zijn’ is iets wat we achter ons moeten laten. Het is slecht voor je gezondheid, relaties en geluk, en zelfs voor je carrière.

Bron: Tijdschrift voor Coaching e-magazine oktober 2015


Zorgelijk nieuws voor piekeraars

Mensen die hoog scoren op neuroticisme - een persoonlijkheidstrek die wordt gekenmerkt door angst, veel piekeren en sterk reageren op negatieve gebeurtenissen - hebben 2 keer zoveel kans om Alzheimer te ontwikkelen. Dat ontdekten Zweedse onderzoekers nadat ze 800 vrouwen van middelbare leeftijd 38 jaar lang hadden gevolgd. Het onderzoek laat alleen een verband zien en zegt dus niets over oorzaak en gevolg; maar een verklaring zou kunnen zijn dat neuroten meer langdurige stress ervaren, en dat die stress bijdraagt aan latere ontwikkeling van Alzheimer. (Bron: psychologie magazine december 2014)


Advieskosten beroepscoach komen in aanmerking voor subsidie

Bedrijven en instellingen met minimaal 2 werknemers, die hun personeel langer en gezonder aan het werk willen houden, kunnen hiervoor subsidie aanvragen. Uitsluitend advieskosten van een externe adviseur, zoals een beroepscoach, komen voor subsidie in aanmerking, aldus een bericht op de website van de Nederlandse Orde van beroepscoaches(NOBCO). Raadpleeg voor meer informatie de website www.agentschapszw.nl


Wachtlijst

Sommige coaches hebben momenteel een wachtlijst voor het aannemen van nieuwe coachopdrachten. U kunt zich wel meteen opgeven voor een coachingsprogramma. Zodra u zich hebt opgegeven, krijgt u te horen bij wie en wanneer u geplaatst kan worden. Natuurlijk vindt er altijd overleg met u plaats en in spoedgevallen zullen wij proberen u zo snel mogelijk van dienst te zijn. Onze vaste opdrachtgevers en relaties vallen buiten de wachtlijst.


Voor de Agenda klik hier